Gemeente Stekene

Nieuwe fietsstraten in Kemzeke

Sinds kort zijn de Stekenestraat, de Verbindingslaan en het straatje naast gemeenteschool Reynaerdijn, dat de Stationsstraat met de Albrecht Rodenbachlaan (Habroekwijk) verbindt, fietsstraten geworden. Fietsstraten maken het voor fietsers een pak verkeersvriendelijker en veiliger.

Duidelijk herkenbaar 

Je herkent een fietsstraat aan het verkeersbord aan het begin van de straat. Er staat geen bord aan het eind van een fietsstraat, de fietsstraat eindigt bij het eerstvolgende kruispunt. Op het wegdek worden ook markeringen aangebracht. 

Gemotoriseerde voertuigen te gast

In een fietsstraat is de fietser de belangrijkste weggebruiker, maar ook voertuigen zijn er toegelaten. In een fietsstraat krijgen fietsers evenveel ruimte als het gemotoriseerd verkeer. Ze mogen op een tweerichtingsbaan de volledige rechterhelft van de weg innemen en op een eenrichtingsbaan zelfs de volledige breedte inpalmen. Motorvoertuigen, dus ook bromfietsen, mogen fietsers niet links en niet rechts inhalen, zelfs als de fietser teken doet van wel. 

Als fietser mag je wel een andere fietser inhalen, zolang je niet sneller fietst dan toegestaan (max. 30 km/u). Een auto mag een bromfiets inhalen. 

In een fietsstraat mag je bovendien maximum 30 kilometer per uur rijden met de wagen, ook als er op dat moment geen fietsers zijn.

Fietsers baas in een fietsstraat, maar…

Dat wil niet zeggen dat de fietser er altijd voorrang heeft. Fietsers zijn ook weggebruikers en moeten zich dus aan de verkeers- en voorrangsregels houden. Fietsers moeten bijvoorbeeld voorrang verlenen aan automobilisten, bromfietsen, andere fietsers, ... die van rechts komen op een kruispunt dat uitkomt in de fietsstraat. 

Kan je een boete krijgen bij het inhalen van een fietser?

Als je een fietser inhaalt in een fietsstraat kan je een boete van 58 euro krijgen.

In het begin van deze nieuwe verkeerssituatie zal de politie vooral informeren en sensibiliseren, maar na een tijdje gaat ze over tot handhaving en schrijft ze boetes uit.

op 13 mei 2022
Ontwerp door CIBE communicatie - Ontwikkeling door LCP